Διαδικτυακό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς του Εθνικού Δικτύου Συνεργαζόμενων Σχολείων της UNESCO (ASPnet)
Την Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2024, ο Εθνικός Συντονισμός Δικτύου Συνεργαζόμενων Σχολείων της UNESCO (ASPnet) στη Διεύθυνση Ευρωπαϊκών & Διεθνών Θεμάτων του ΥΠΑΙΘΑ διοργάνωσε διαδικτυακό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς του Εθνικού Δικτύου UNESCO ASPnet όλων των βαθμίδων με θέμα το σχεδιασμό εκπαιδευτικών σεναρίων με ενσωμάτωση στοιχείων Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς σύμφωνα με τη μεθοδολογία των 6 βημάτων της UNESCO. Στο σεμινάριο έλαβαν μέρος εκπαιδευτικοί από 23 σχολεία του Δικτύου από όλη την Ελλάδα, τα οποία προτίθενται να υλοποιήσουν εκπαιδευτικά σενάρια με ενσωμάτωση στοιχείων Ζωντανής Κληρονομιάς κατά το τρέχον σχολικό έτος.
Η διοργανώτρια του σεμιναρίου, Εθνική Συντονίστρια του Δικτύου UNESCO ASPnet Βέρα Δηλάρη, αναφέρθηκε στις τεχνικές παραμέτρους του εγχειρήματος, η Κοινωνική Ανθρωπολόγος Έλενα Μπαζίνη, στέλεχος της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού, εμβάθυνε στην έννοια της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με την εισήγησή της «Συστήνοντας την Ζωντανή Κληρονομιά στις νεότερες γενιές», ενώ η εκπαιδευτικός Αικατερίνη Χριστοδούλου, Πιστοποιημένη Εμπειρογνώμονας της UNESCO επί του θέματος, UNESCO ASPnet Focal Point για τα σχολεία του Πειραιά και στέλεχος του Γραφείου Ευρωπαϊκών & Διεθνών Προγραμμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, καθοδήγησε τους εκπαιδευτικούς σε επιμέρους θέματα του εκπαιδευτικού σχεδιασμού με ενσωμάτωση στοιχείων Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς σύμφωνα με τη μεθοδολογία των 6 βημάτων της UNESCO.
Το σεμινάριο έκλεισε με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις, επίλυση τεχνικών θεμάτων και δημιουργική ανταλλαγή απόψεων.
ΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΟ ΟΡΘΟ 24/04/2024 ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ
Καθορίζουμε τις ομάδες σχολείων, καθώς και τις όμορες ομάδες της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, για το σχολικό έτος 2024-25, ως εξής:
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Π.Υ.Σ.Δ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ, ΠΡΑΞΗ 13/2024
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ ΤΙΤΛΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ/ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΜΟΝΙΜΩΝ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚOY ΣΕ Ε.Κ.
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Γεύμα εργασίας «Επαγγελματικές ευκαιρίες και προοπτικές στην Ελλάδα και την Ναυτιλία» στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά
Την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024 ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος παραβρέθηκε σε γεύμα εργασίας με τίτλο: «Επαγγελματικές ευκαιρίες και προοπτικές στην Ελλάδα και την Ναυτιλία» που φιλοξένησε η Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, με επίτιμη προσκεκλημένη ομιλήτρια την Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κα Δόμνα Μιχαηλίδου.
Μετά από μια ενδιαφέρουσα αρχική τοποθέτηση της κυρίας Υπουργού, ακολούθησε μια πολύ ζωντανή συζήτηση με πλήθος ζητημάτων με ερωτήματα από τα μέλη της Ναυτιλιακής Λέσχη Πειραιά , σε θέματα όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας, το «myNAT» και οι προοπτικές εργασίας στην στεριά και την θάλασσα.
Το σημαντικότερο από όλη την συζήτηση δεν ήταν μόνο οι επίκαιρες απαντήσεις της κυρίας Υπουργού, αλλά ο ορισμός συναντήσεων με τους ανάλογους φορείς για να επεξεργαστούν τα ζητήματα που αφορούν την Ναυτιλιακή κοινότητα.
Στις περιοχές αρμοδιότητας της ΔΔΕ Πειραιά λειτουργούν 2 Επαγγελματικά Λύκεια με αμιγώς ναυτικές ειδικότητες και παράλληλα ο Τομέας Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων προστίθεται και στα υπόλοιπα ΕΠΑΛ αρμοδιότητας της ΔΔΕ Πειραιά.
Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος συζήτησε τους τρόπους διασύνδεσης των Ναυτικών Επαγγελματικών Λυκείων με την αγορά εργασίας και την ενίσχυση του Ναυτικού Επαγγέλματος είτε ως Μηχανικός Εμπορικού Ναυτικού είτε ως Πλοίαρχος Εμπορικού Ναυτικού.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους εκτός των άλλων ανώτατοι εκπρόσωποι θεσμικών φορέων ή ενώσεων όπως o Δρ. Γεώργιος Πατέρας - Πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η κα Μελίνα Τραυλού - Πρόεδρος της Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών, ο κ. Κωνσταντίνος Τσαγκαρόπουλος - Πρόεδρος του ΝΑΤ, ο κ. Χαράλαμπος Σημαντώνης - Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Μικρών Αποστάσεων, η κα Έλπη Πετράκη - Πρόεδρος της Wista International, ο κ. Διονύσιος Θεοδωράτος - Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, ο κ. Αντώνης Αγαπητός - Πρόεδρος του νέου Συνδέσμου Εφοπλιστών Ταχυπλόων και Κρουαζιέρας, ο κ. Ιωάννης Μανιάτης - Πρώην Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η κα Σταυρούλα Αντωνάκου - Αντιπεριφερειάρχης Πειραιώς, ο κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος - Δ/ντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, ο κ. Λευτέρης Παπαναστασίου - Πρόεδρος της ΕΚΟ, ο Πρόξενος της κοινοπολιτείας της Ντομίνικα κ. Χρήστος Βαρδίκος και ο κ. Δημήτριος Λεμονίδης - Επίτιμος Πρόξενος της Λιβερίας.
Η εκδήλωση έκλεισε με απονομή αναμνηστικής τιμητικής πλακέτας στην επίτιμη ομιλήτρια την Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κα Δόμνα Μιχαηλίδου.
ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ
Το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α) καλεί τους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλάδων ΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ (ΠΕ78), ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ (ΠΕ80), ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ –ΤΟΠΟΓΡΑΦΩΝ (ΠΕ81), ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ (ΠΕ82), ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ (ΠΕ83), ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ (ΠΕ84), ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ (ΤΕ02.02) που επιθυμούν να αποσπαστούν στη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού, Προγραμματισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., να υποβάλουν αίτηση
από 08/04/2024 μέχρι 17/04/2024 και ώρα 15:00
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Π.Υ.Σ.Δ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ, ΠΡΑΞΗ 12/2024 - ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ ΤΙΤΛΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Επιμορφωτική-Ενημερωτική Διημερίδα «Ενίσχυση σχολικών μονάδων αρμοδιότητας Διεύθυνσης Δ.Ε. στα Νησιά»
Ο Διευθυντής της Δ.Ε. Πειραιά, κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος, σε συνεργασία με τους Δήμους Τροιζηνίας-Μεθάνων και Πόρου, διοργάνωσε με μεγάλη επιτυχία Επιμορφωτική-Ενημερωτική Διημερίδα με τίτλο «Ενίσχυση σχολικών μονάδων αρμοδιότητας Διεύθυνσης Δ.Ε. στα Νησιά» για γονείς, κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς στις 21 και στις 22 Φεβρουαρίου 2024, στο Γυμνάσιο Γαλατά.
Την εναρκτήρια εκδήλωση, την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου, χαιρέτισαν η Υπουργός Εργασίας κα Δόμνα Μιχαηλίδου η οποία εγκαινίασε αυτά τα προγράμματα ως Υφυπουργός Παιδείας από τον Σεπτέμβριο του 2023 και τα στήριξε, η Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας, κα Σταυρούλα Αντωνάκου, ο Δήμαρχος Τροιζηνίας-Μεθάνων, κ. Αναστάσιος Μούγιος, ο οποίος συνδράμει και στηρίζει πολλαπλά την εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής, ο Δήμαρχος Πόρου, κ. Κουτουζής Γεώργιος και η Διευθύντρια του Γυμνασίου Γαλατά, κα Δήμητρα Ευσταθιάδου. Όλοι τους επεσήμαναν τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε νησιωτικές περιοχές, επαινώντας, παράλληλα, την πρωτοβουλία του Διευθυντή της Δ.Ε. Πειραιά για την ενίσχυση του έμψυχου υλικού των σχολικών μονάδων στα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Ακολούθησε η παρουσίαση των εισηγήσεων, οι οποίες απευθύνονταν στους εκπαιδευτικούς, αλλά και στους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/τριών των σχολείων των Δήμων Τροιζηνίας- Μεθάνων και Πόρου.
Καταρχάς ο Διευθυντής της Δ.Ε. Πειραιά, κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος, εξήγησε, στο εκπαιδευτικό κοινό, τη λειτουργία των Μοντέλων Λήψης Αποφάσεων στη Σχολική Μονάδα και η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη Τμήματος Α’ – Διοικητικού της ΔΔΕ Πειραιά, κα Βασιλική Δυναμίδου αναφέρθηκε στις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
Το δεύτερο μέρος της επιμόρφωσης - ενημέρωσης ήταν αφιερωμένο κυρίως στους γονείς/κηδεμόνες σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Αρχικά ο κ. Διονύσιος Αναστασόπουλος μίλησε για το Πνεύμα της Ομάδας, τη Συλλογικότητα και την αξία της Συνεργατικής Μάθησης. Στη συνέχεια η κα Βασιλική Κουβάκη, Ψυχολόγος MSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια του 2ου ΚΕΔΑΣΥ Πειραιά αναφέρθηκε στην Εφηβεία: μια περίοδο αυτονόμησης. Κατόπιν, με ξεχωριστή αμεσότητα η κα Γιαννούλα Βουκελάτου, Σ.Ε. Ψυχολόγων ΠΕ23, έκανε λόγο για τη Διαχείριση των συγκρούσεων στη Σχολική Μονάδα, παρουσιάζοντας μελέτες περίπτωσης. Οι εισηγήσεις της πρώτης ημέρας ολοκληρώθηκαν με την ομιλία του κ. Ελευθέριου Χονδρογιάννη, Σ.Ε. ΠΕ84 (Ηλεκτρονικής & Τεχνολογίας) με τίτλο: Συμβουλευτική –Διαπραγματεύσεις.
Η ολοκλήρωση της Διημερίδας πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024. Αρχικά παρουσιάστηκαν εισηγήσεις για το Υπηρεσιακό Δίκαιο από τον Υπεύθυνο των Πειθαρχικών της Διεύθυνσης Δ.Ε. Πειραιά, κ. Ιωάννη Κωστούρο και τη Διαχείριση Εκπαιδευτικών Θεμάτων από τον Προϊστάμενο Εκπαιδευτικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δ.Ε. Πειραιά, κ. Αντώνιο Καμπούρη.
Ακολούθησαν εισηγήσεις και μελέτες περίπτωσης σχετικά με τη Διαχείριση συναισθηματικών κρίσεων και άγχους-Εσωστρέφεια από την κα Γιαννούλα Βουκελάτου, Σ.Ε. Ψυχολόγων ΠΕ23, τα Συνεργατικά Μοντέλα και κοινές δράσεις Γονέων/Κηδεμόνων και Εκπαιδευτικών, από τον κ. Ελευθέριο Χονδρογιάννη, Σ.Ε. ΠΕ84 (Ηλεκτρονικής & Τεχνολογίας) και τον κ. Χαράλαμπο Βλαχόπουλο, Σ.Ε. Φιλολόγων καθώς και με τη Διαχείριση απώλειας και πένθους, από την κα Γιαννούλα Βουκελάτου, Σ.Ε. Ψυχολόγων ΠΕ23 και την κα Βασιλική Κουβάκη, Ψυχολόγο MSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια του 2ου ΚΕΔΑΣΥ Πειραιά.
Τέλος παρουσιάστηκαν οι Σχολές Γονέων και τα Θεματικά Εργαστήρια για Εκπαιδευτικούς, που συγκρότησε και λειτουργεί για πρώτη φορά, κατά το σχολ. έτος 2023-2024, η Διεύθυνση Δ.Ε. Πειραιά σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά.
Την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκαν ενημερωτικές συναντήσεις των Συμβούλων Εκπαίδευσης κ. Χαράλαμπου Βλαχόπουλου και κ. Ελευθέριου Χονδρογιάννη με εκπαιδευτικούς επιστημονικής ευθύνης του καθώς και και συναντήσεις του Διευθυντή Δ.Ε. Πειραιά, κ. Διονύσιου Αναστασόπουλου και των συνεργατών του με τους/τις εκπαιδευτικούς και τους / τις Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων της περιοχής για διοικητικά και εκπαιδευτικά θέματα.
Αυτές οι, γεμάτες γνώση και ενημέρωση, μέρες κέντρισαν το ενδιαφέρον των εμπλεκομένων και απέσπασαν θετικές κριτικές από εκπαιδευτικούς και μάλιστα - προς τιμήν των αρχαιότερων - που προσφέρουν πολύτιμο έργο σε σχολικές μονάδες πλέον των τριάντα ετών και δη σε εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε διαδικασία συνταξιοδότησης (και αποτελούν λαμπρό παράδειγμα για όλη την σχολική κοινότητα) και γονείς/κηδεμόνες.
Σημειωτέον ότι είχε προηγηθεί ερωτηματολόγιο της ΔΙΔΕ Πειραιά για τις ανάγκες των εκπαιδευτικών προς όλες τις σχολικές μονάδες της ΔΙΔΕ Πειραιά σε θέματα επιμόρφωσης (δωρεάν φυσικά και όχι “διαφημιζόμενες” επιμορφώσεις από εμπορικές ιστοσελίδες και blogs, που παρασύρουν σε συστηματική οικονομική αφαίμαξη εκπαιδευτικούς για εμπλουτισμό των επιστημονικών προσόντων τους και “πλουτισμό” δικό τους, ως μεσάζοντες).
Ως επιστέγασμα εκπρόσωποι των Δήμων και των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων ζήτησαν την επανάληψη των εργαστηρίων, με σκοπό τη διάχυση τους σε περισσότερους γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς της περιοχής.
06-11-2023: ΑΝΑΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ |
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Σας ενημερώνουμε ότι έχει αναρτηθεί Συγκεντρωτικός Πίνακας με λειτουργικά κενά και πλεονάσματα Γενικής Παιδείας,
όπως αυτά αποτυπώθηκαν με ευθύνη των Διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Καλούνται οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν το σχολικό έτος 2023-2024 στη Δ.Δ.Ε. Πειραιά να υποβάλουν δήλωση προτίμησης τοποθέτησης/ συμπλήρωσης του διδακτικού τους ωραρίου και να την αποστείλουν ηλεκτρονικά στο Π.Υ.Σ.Δ.Ε. Πειραιά:
από Δευτέρα 06/11/2023 έως και Τρίτη 07/11/2023.
ΓΙΑ ΤΟ ΕΝΤΥΠΟ ΔΗΛΩΣΗΣ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ / ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗΣ ΩΡΑΡΙΟΥ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ ΜΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΚΕΝΑ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
ΠΡΟΣΟΧΗ: Παρακαλούνται οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων να ενημερώσουν ενυπόγραφα τους εκπαιδευτικούς της σχολικής τους μονάδας, καθώς σε περίπτωση μη υποβολής αίτησής τους θα τοποθετηθούν για την κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων.
Πρόσκληση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλάδου Πληροφορικής (ΠΕ86) για υποβολή αιτήσεων απόσπασης στη Γενική Διεύθυνση Ψηφιακών Συστημάτων Υποδομών και Εξετάσεων, στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού, Προγραμματισμού και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και στις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για το σχολικό έτος 2024-2025
Αιτήσεις από 08/04/2024 μέχρι 17/04/2024 και ώρα 15:00
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Π.Υ.Σ.Δ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ, ΠΡΑΞΗ 11/2024
ΑΔΕΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΑΔΕΙΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΔΕΙΑΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΙΔΩΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΩΡΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ ΤΙΤΛΟΥ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ /ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
Αλησμόνητες Πατρίδες: Ιστορικές, Πολιτικές
και Πολιτισμικές Προεκτάσεις της Μικρασιατικής Καταστροφής
Αφιερωματικό – Επιστημονικό Συνέδριο
Πειραιάς, 19-20/2/2024
Με μεγάλη επιτυχία και αυξημένη συμμετοχή πραγματοποιήθηκε το Συνέδριο «Αλησμόνητες Πατρίδες: Ιστορικές, Πολιτισμικές και Πολιτικές Προεκτάσεις της Μικρασιατικής Καταστροφής», στις 19 και 20 Φεβρουαρίου 2024, στο Μέγαρο του Πειραϊκού Συνδέσμου. Ήταν μία διοργάνωση της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, με τη συνεργασία του Τομέα Νεοελληνικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και τη συμβολή της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς. Στο Συνέδριο συμμετείχαν ως εισηγητές ακαδημαϊκοί από τους χώρους των Πολιτικών Επιστημών και Διεθνών Σχέσεων, της Φιλολογίας, της Ιστορίας και της Θεολογίας, τιμώντας το διήμερο μελέτης της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Χαιρετισμό έστειλε η Υπουργός Εργασίας, κα Δόμνα Μιχαηλίδου, η οποία τόνισε τις μικρασιατικές της ρίζες και τη στήριξή της. Επίσης η Αντιπεριφερειάρχης Πειραιώς, κα Σταυρούλα Αντωνάκου απέστειλε χαιρετισμό τονίζοντας την σημασία των Μικρασιατικών στην πολιτιστική και οικονομική ζωή του Πειραιά.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, απευθύνοντας χαιρετισμό στο κοινό ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς, κος Σεραφείμ, ο πρώην Υφ. Παιδείας, Βουλευτής και Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων, κος Άγγελος Συρίγος, ο εκπρόσωπος του Διευθυντή του Τομέα Νεοελληνικής Φιλολογίας του Ε.Κ.Π.Α., Αναπληρωτής Καθηγητής κος Θανάσης Αγάθος, ο Διευθυντής της Δ.Ε. Πειραιά, κος Διονύσιος Αναστασόπουλος, η Διευθύντρια της Π.Ε. Πειραιά, κα Αθανασία Μεϊντάση, ο Πρόεδρος του Πειραϊκού Συνδέσμου, κος Ευάγγελος Καρλάφτης και η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δ.Ε. του Δήμου Πειραιά, κα Δέσποινα Αρβανίτου.
Στην έναρξη του Συνεδρίου εκφωνήθηκε εισαγωγική ομιλία με τίτλο: «Η μακραίωνη παρουσία του Ελληνισμού στον Μικρασιατικό χώρο». Στη συνέχεια, ακολούθησαν εισηγήσεις που είχαν ως αντικείμενο την πολύπλευρη μελέτη του σημαντικότατου, για το νέο ελληνικό κράτος, γεγονότος της Μικρασιατικής καταστροφής. Στην πρώτη συνεδρία ετέθη το ζήτημα της επίλυσης, της τρόπον τινά συμβιβαστικής επίλυσης της Μικρασιατικής Καταστροφής και της ανταλλαγής περιουσιών. Τοποθετήθηκε σε μια εθνοτική βάση το ζήτημα της καταγωγικής και της θρησκευτικής ταυτότητας. Η Μικρασιατική Καταστροφή διδάσκει ακόμα, κάτι που εκφράστηκε υπό τη μορφή αλληλεπίδρασης μεταξύ Καθηγητών Πανεπιστημίου και μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι δυο επόμενες συνεδρίες αφορούσαν στη μελέτη της παραγόμενης από την ιστορική συγκυρία καλλιτεχνικής έκφρασης στα έργα των Βαλτινού, Σεφέρη, Καζαντζάκη και άλλων. Φιλόλογοι διερεύνησαν ζητήματα προβολής του προσφυγικού ζητήματος και της μνήμης της Καταστροφής στη Λογοτεχνία, αλλά και σε θεατρικό έργο του Αντώνη Παπαδόπουλου, το οποίο αναδείχθηκε στο εν λόγω Συνέδριο. Η πρώτη ημέρα εργασιών έκλεισε με την τέταρτη συνεδρία και την παρουσίαση των προσφύγων τρίτης γενιάς, των δράσεων και των αγώνων τους για την επιβίωση της μνήμης των τόπων τους.
Κατά τη δεύτερη ημέρα των εργασιών του συνεδρίου, παρουσιάστηκε μια σύντομη ιστορική ανασκόπηση των διπλωματικών και στρατιωτικών εξελίξεων από το Κίνημα στο Γουδί και την καθοριστική έλευση του Ελευθερίου Βενιζέλου στην πολιτική ζωή του ελληνικού κράτους (1909) μέχρι και την ήττα του στις μοιραίες εκλογές του Νοεμβρίου του 1922 και αναδείχθηκαν οι ευθύνες των Μεγάλων Δυνάμεων και των Αντιβενιζελικών υπό τον βασιλιά Κωνσταντίνο, τόσο γενικά για τη Μικρασιατική Καταστροφή όσο και ειδικά για τη Γενοκτονία των Ποντίων και των Αρμενίων. Ακολούθως, διευκρινίστηκαν οι ιστορικοί όροι «Οθωμανοί», «Τούρκοι» και «Τσέτες», εξηγήθηκε ο εμφύλιος πόλεμος των Τούρκων την περίοδο 1919-1923 μεταξύ κεμαλικών στρατιωτών (οι οποίοι νίκησαν και ίδρυσαν το τουρκικό κράτος) και σουλτανικών στρατιωτών (οι οποίοι συμμάχησαν με την Αντάντ και με τους Έλληνες και ηττήθηκαν) και, τέλος, αναφέρθηκε μια αξιοσημείωτη άμεση μαρτυρία για τη φριχτή και μαρτυρική θανάτωση του ηρωικού Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσοστόμου από εξισλαμισμένους και εκδιωγμένους Τουρκοκρητικούς Γενίτσαρους και από Κούρδους Τσέτες, τον Σεπτέμβριο του 1922. Στην τελευταία εισήγηση της πέμπτης συνεδρίας, παρουσιάστηκε η εθνική συμβολή τριών θρησκευτικών αρχόντων - του Αγίου Ευθυμίου Ζήλωνος στον Πόντο, του Γρηγορίου Κυδωνιών στο Αϊβαλί και του Μητροπολίτη Χρυσοστόμου στη Σμύρνη - που αρνήθηκαν να εγκαταλείψουν τη Μικρά Ασία, που θυσιάστηκαν για το ποίμνιό τους και για τους οποίους, μετά από πολλά χρόνια, έγινε η αγιοκατάταξή τους.
Εν συνεχεία, στην έκτη συνεδρία, περιγράφηκε αναλυτικά η οργάνωση όλων των ειδών σχολείων και σχολών που λειτούργησαν σε ολόκληρο τον Μικρασιατικό Ελληνισμό, ξεκινώντας από τα εκπαιδευτικά προνόμια που έλαβε το 1453 ο Πατριάρχης Γεννάδιος από τον σουλτάνο Μωάμεθ και φτάνοντας μέχρι και την περίφημη Ευαγγελική Σχολή της Σμύρνης. Κατόπιν, εξιστορήθηκε η τραγική τύχη των Ευαγών Ιδρυμάτων («Βακουφίων») της Ελληνορθόδοξης Κοινότητας της Πόλης μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του αφανισμού του Ελληνισμού της Ανατολής και ειδικά του αφελληνισμού της Κωνσταντινούπολης από τη Συνθήκη της Λοζάνης (1923) μέχρι και σήμερα, αποδεικνύοντας τη σχετική διαχρονική αδιαφορία των ελληνικών κυβερνήσεων. Έπειτα, έγινε αναφορά στις διπλωματικές ζυμώσεις που σημειώθηκαν στις τρεις επιτροπές της συνδιάσκεψης της Λοζάνης και στη σχετική στάση των Χριστιανικών Εκκλησιών απέναντι στο ζήτημα της απομάκρυνσης του Οικουμενικού Πατριαρχείου από την Κωνσταντινούπολη, που έθεσαν οι Τούρκοι, τονίζοντας την ουσιαστική πολιτική στήριξη της Αγγλικανικής και της Αμερικανικής Εκκλησίας στην παραμονή του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Πόλη, την ηθική μόνο στήριξη των άλλων Ορθόδοξων Εκκλησιών και την αδιαφορία της Ρωμαιοκαθολικής και Βουλγαρικής εκκλησίας.
Τέλος, στην έβδομη συνεδρία, συζητήθηκε το πώς η ζωγραφική τέχνη εξέλαβε και απέδωσε το μικρασιατικό δράμα και παρουσιάστηκαν, κυρίως, σχετικοί πρωτοποριακοί πίνακες του Αϊβαλιώτη λογοτέχνη και ζωγράφου Φώτη Κόντογλου, αλλά και πίνακες άλλων σπουδαίων ζωγράφων, όπως του Σπ. Παπαλουκά, του Γ. Προκοπίου και του Γ. Γουναρόπουλου. Στη συνέχεια, ερμηνεύθηκε η σημερινή αμφίθυμη - θετική, αλλά κυρίως αρνητική - και αντιφατική στάση των Ελλήνων απέναντι στους πρόσφυγες και τους μετανάστες, ως αποτέλεσμα ενόχλησης και έλλειψης ενσυναίσθησης. Τέλος, υποστηρίχθηκε η άποψη και συνάμα το παράπονο ότι οι γηγενείς υποδέχθηκαν και αποκατέστησαν, αλλά ποτέ δεν αποδέχθηκαν τους Μικρασιάτες πρόσφυγες. Εξάλλου, υπήρξε και ανταγωνισμός αυτοχθόνων και προσφύγων Ελλήνων ακόμα και στο πολιτισμικό πεδίο, αναδεικνύοντας ειδικά χαρακτηριστικά της μικρασιατικής πολιτισμικής ταυτότητας στον αντικριστό χορό και στο αντιφωνικό τραγούδι των προσφύγων του Πόντου, της Σμύρνης και της Καππαδοκίας, ως στοιχεία καθαρής εσωτερικότητας και άμεσης επικοινωνίας.
Άξια αναφοράς ήταν, όπως αναφέρθηκε, η παρουσία και η συμμετοχή στο συνέδριο των Μικρασιατών προσφύγων τρίτης γενιάς, οι οποίοι, με πολύ προσωπικό ύφος κατέθεσαν τη μαρτυρία τους για τις πατρίδες τους, ενώ η παράκληση αυτές «να ονομάζονται αλησμόνητες και όχι χαμένες» προκάλεσε συγκίνηση στο ακροατήριο. Αξιοσημείωτη υπήρξε η προσέλευση μαθητών/τριών, οι οποίοι/ες έδειξαν ενδιαφέρον για το αντικείμενο μελέτης του συνεδρίου, ενώ η αλληλεπίδραση που είχαν με τον κο Άγγελο Συρίγο, πρόβαλε την ελπίδα που μπορεί καθένας να έχει για την επιβίωση της μνήμης των τόπων της Μικράς Ασίας.
Στο πρόσωπο τους αναγνωρίζουμε τη ζωντανή ελπίδα για την επιβίωση της «μνήμης μιας μεγάλης ευτυχίας», της μνήμης των πατρίδων και των ριζών των Μικρασιατών Προσφύγων. Συγκινητική ήταν και η σύμπραξη του σπουδαίου ερμηνευτή κου Βασίλη Λέκκα με μαθητές και μαθήτριες του Μουσικού Σχολείου Πειραιά – με τη μουσική διδασκαλία του κου Θεόδωρου Μούρτου - ερμηνεύοντας τραγούδια του πόνου για την Καταστροφή και την προσφυγιά. Αξιοσημείωτη υπήρξε, επίσης, και η συμμετοχή της χορευτικής ομάδας εκπαιδευτικών υπό την καθοδήγηση του χοροδιδασκάλου, κου Ηλία Λασκαρίδη, η οποία παρουσίασε παραδοσιακούς χορούς των Αλησμόνητων πατρίδων, με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής και τραγουδιού. Σημαντική υπήρξε η συνεισφορά Συλλόγων Μικρασιατών, οι οποίοι δημιούργησαν με τα κειμήλια που παραχώρησαν, μία αξιοθαύμαστη έκθεση ενθυμημάτων της ζωής στην Ίμβρο, στην Καππαδοκία, στην Κωνσταντινούπολη, στη Σμύρνη, την οποία θαύμασαν μικροί και μεγάλοι.
Επιπλέον, Σύλλογοι και Ζαχαροπλαστεία προσέφεραν πολίτικα εδέσματα, αλμυρά και γλυκά, τα οποία γεύτηκαν οι παρευρισκόμενοι/ες. Ό,τι, ωστόσο, πρέπει να μείνει, ως καταστάλαγμα του διήμερου Αφιερωματικού Συνεδρίου μελέτης της Μικρασιατικής Καταστροφής, είναι ακριβώς η γνώση και η ενδυνάμωση της μνήμης. Η Μικρασιατική Καταστροφή, η φωτιά που έκαιγε ακόμα και τη θάλασσα της Σμύρνης, δεν απανθράκωσε την ανάμνηση, δεν εξαέρωσε την ελπίδα. Συντροφικά και αλληλέγγυα οι Μικρασιάτες έφθασαν στην κοιτίδα, την Ελλάδα, μία alma mater, που άνοιγε κάθε στιγμή την αγκαλιά της και δεχόταν τον πόνο και την ελπίδα στα χώματά της, που αντιλαμβανόταν τη σημασία της προσφοράς στον κατατρεγμένο, την υψηλή τιμή να αφουγκράζεσαι την αγωνία και τον φόβο και να τα μετουσιώνεις σε αγώνα, για να γίνει το ακατόρθωτο δυνατό. Σε αυτό το διήμερο, τα συμπεράσματα ήταν ποικίλα. Ένα, όμως, στέκει και λάμπει: η Ανθρωπιά.
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Επικαιροποίηση λειτουργικών κενών - πλεονασμάτων
Παρακαλούνται οι Διευθυντές/ντριες των σχολικών μονάδων αρμοδιότητας Δ.Δ.Ε. Πειραιά να μεριμνήσουν:
1. Για την εκ νέου καταχώριση λειτουργικών κενών και πλεονασμάτων Γενικής και Ειδικής Αγωγής. Η καταχώριση θα γίνει στο σχετικό σύνδεσμο στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης ο οποίος θα είναι ενεργός από Παρασκευή 03/11/2023 μέχρι και Δευτέρα 06/11/2023 και ώρα 10.00 το πρωί και απαιτεί τη χρήση του προσωπικού Αριθμού Μητρώου και ΑΜΚΑ του Διευθυντή (ή του υπευθύνου καταχώρισης).
2. Για την ενημέρωση όλων των εκπαιδευτικών, ότι θα πρέπει με δική τους ευθύνη να παρακολουθούν την ιστοσελίδα της Διεύθυνσης (http://dide-peiraia.att.sch.gr) καθώς μετά την επικαιροποίηση των κενών θα ακολουθήσει ανακοίνωση με οδηγίες για την υποβολή αίτησης συμπλήρωσης ωραρίου.
Τα λειτουργικά κενά και πλεονάσματα των Τμημάτων Ένταξης θα συμπληρωθούν στον επισυναπτόμενο πίνακα και θα αποσταλεί ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ προς το Π.Υ.Σ.Δ.Ε. στο mail:
Τέλος, επισημαίνεται η ανάγκη για έγκαιρη και έγκυρη καταχώριση των στοιχείων. Για την καταγραφή διευκρινίσεων να χρησιμοποιηθεί το πεδίο ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ και να αποφευχθεί η αποστολή email.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΝΤΑΞΗΣ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
- ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑΣ ΜΑΪΟΥ 2024
- «ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΕΠΟΧΗΣ» «ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
- Π.Υ.Σ.Δ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ: ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΚΕΝΩΝ - ΠΛΕΟΝΑΣΜΑΤΩΝ
- ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ ΑΠΟΣΠΑΣΕΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 2024-25
- Π.Υ.Σ.Δ.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ: ΠΡΑΞΗ 07/2024
Σελίδα 5 από 37