ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
«Το σχολείο μου ταξιδεύει με τον Περσέα»
(My school "voyages" with PERSEUS - PERSEUS@school).
Το δίκτυο αυτό υλοποιείται από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) στα πλαίσια του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος "Περσέας" που σχετίζεται με θέματα θαλάσσιας ρύπανσης. Για να εγγραφεί το σχολείο σας στο δίκτυο και να έχει εξειδικευμένη υποστήριξη από μέντορα-ερευνητή ακολουθείστε το σύνδεσμο: http://www.perseus-net.eu/en/schools_network/index.html. Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος αναπτύχθηκε το συνημμένο κείμενο για τα θαλάσσια απορρίμματα από το οποίο μπορείτε να αντλήσετε υλικό και ιδέες για τα προγράμματά σας και τα μαθήματά σας. Επιπλέον μετά από έρευνα ειδικών επιστημόνων (Ιωακειμίδης και συνεργάτες, 2014) προέκυψε και η συνημμένη δημοσίευση με τίτλο «Συγκριτική μελέτη της θαλάσσιας ρύπανσης από απορρίμματα στον πυθμένα παράκτιων περιοχών της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας», στην οποία γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο Σαρωνικό κόλπο. Τέλος, μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα (Android και iOS) με τίτλο marine litterwatch και να πάρετε μέρος με τους μαθητές σας στην έρευνα που πραγματοποιεί το ΕΛΚΕΘΕ για τη θαλάσσια ρύπανση.
Η Δ/νση Β/θμιας Εκπαίδευσης Πειραιά (δια των Υπευθύνων Π.Ε.) και ο Οργανισμός Ανάπτυξης και Περιβαλλοντικής Προστασίας της Νομαρχίας Πειραιά έχουν παράξει εκπαιδευτικό υλικό (Βιβλίο + CD) με τίτλο: "Ταξιδεύοντας με την αειφορία στον Αργοσαρωνικό" [αρχείο pdf μεγέθους 8.15MB]. Το υλικό αυτό αποτελεί μια βιωματική πρόταση ώστε οι εκπαιδευτικές επισκέψεις - σχολικές εκδρομές να αποτελούν πράγματι αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών, δεδομένου ότι η διεξαγωγή τους επιβάλλεται από τον παιδαγωγικό - μορφωτικό ρόλο του σχολείου. Μπορεί να αξιοποιηθεί για εκπαιδευτικές επισκέψεις στα πλαίσια προγράμματος Π.Ε. ή άλλων σχολικών δραστηριοτήτων που υλοποιούνται στο σχολείο, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αλλά και για εκπαιδευτικές επισκέψεις, ανεξάρτητα από την υλοποίηση προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων.
Εκφράζουμε την πεποίθηση ότι μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό βοήθημα για τους εκπαιδευτικούς και μαθητές των σχολείων της Διεύθυνσής μας στα πλαίσια των εκπαιδευτικών επισκέψεων όχι μόνο στον Αργοσαρωνικό, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή παρουσιάζει μορφωτικό και εκπαιδευτικό ενδιαφέρον (περιβαλλοντικό, πολιτιστικό, ιστορικό, αρχαιολογικό, οικοτουριστικό, κ.ά.).
Οδηγός Ανάπτυξης Διαθεματικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, 2009, ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού, http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=42
Εκπαιδευτικό υλικό που έχει αγοραστεί μετά από σχετική προκήρυξη του ΥΠΑΙΘ (Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ.)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
- Οικουμενική διακήρυξη για τα ανθρώπινα δικαιώματα (1948)
- Οικουμενική διακήρυξη για τα ανθρώπινα δικαιώματα εν συντομία (http://www.unric.org/html/greek/pdf/UDHR_simple_greek.pdf)
- Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού
- Η διεθνής σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού με απλά λόγια
- Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού με απλά λόγια (Εικονογραφημένο φυλλάδιο του Συνηγόρου του Πολίτη)
- Τα δικαιώματα των παιδιών (Εικονογραφημένο φυλλάδιο του Συνηγόρου του Πολίτη)
- COMPASS – Εγχειρίδιο Εκπαίδευσης στα Ανθρώπινα Δικαιώματα για νέους/νέες
(Μεθοδολογικός οδηγός εκπαίδευσης ο οποίος δημιουργήθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης, μεταφράστηκε και διαδόθηκε σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Παρέχει θεωρητικό πλαίσιο, μεθοδολογικές οδηγίες, πρακτικές ασκήσεις, εκπαιδευτικό υλικό και προτάσεις δραστηριοτήτων, με στόχο την ενημέρωση και την κινητοποίηση των νέων σε δράσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα).
Εκπαιδευτικό υλικό του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και της Ύπατης Αρμοστείας για τη Μετανάστευση και το Άσυλο της Ευρώπης. Για ηλικίες 12-18 ετών. Στον ιστότοπο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ, http://www.unhcr.gr/research.htm
- Εγχειρίδιο για την εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα – Διεθνής Αμνηστία (σελ. 200), (http://nipiagogoi.gr/anthropina-dikaiomata.pdf)
- Οι Αναπτυξιακοί Στόχοι της Χιλιετίας: το Δικό μας στοίχημα για έναν καλύτερο κόσμο
Περιλαμβάνει σχέδια μαθήματος και δραστηριότητες που μπορείτε να τα αξιοποιήσετε σε αντικείμενα διδασκαλίας όπως: η φτώχεια και η πείνα, αποκλεισμός από την εκπαίδευση, παιδική θνησιμότητα, εξασφάλιση του δικαιώματος στο περιβάλλον, ανθρώπινα δικαιώματα, αναπτυσσόμενος κόσμος και άλλα σχετικά αντικείμενα. Βρίσκεται στην ιστοσελίδα της Actionaid. http://www.actionaid.gr/ProposedLessons
- Εγχειρίδιο δραστηριοτήτων εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη με θέμα τα Ανθρώπινα Δικαιώματα
Αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας έμπειρων εκπαιδευτικών της Παιδαγωγικής Ομάδας του MEdIES (Μεσογειακή Εκπαιδευτική Πρωτοβουλία για το Περιβάλλον και την Αειφορία).
- Ρατσισμός και Μ.Μ.Ε.
Καινοτόμο Διαπολιτισμικό πρόγραμμα του Κέντρου Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ) της ΟΛΜΕ.
- Πείνα στον κόσμο
Φορέας το Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου, 2008. Η Ιστοσελίδα παρέχει το απαραίτητο υλικό που θα ευαισθητοποιήσει και θα ενημερώσει τους μαθητές, αλλά και ποικίλες εφαρμογές που ελέγχουν τις γνώσεις που αποκτώνται. Η σελίδα αξιοποιεί σε μεγάλο βαθμό τις νέες τεχνολογίες, συνδυάζοντας εικόνα, ήχο, βίντεο, υπερσυνδέσεις, αλλά και εικονική πραγματικότητα. (http://www.env-edu.gr/packs/peinastonkosmo/1_genika%20stoixeia.html)
- Τι είναι τα ανθρώπινα δικαιώματα;
Πηγή: "Νεολαία Υπέρ των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων", (Αναρτημένα στο YouTube από 04-12-2009.
Στον ιστότοπο της Αction Αid Ελλάς. (Για μαθήτριες/τές Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄Δημοτικού). Πρόκειται για πακέτο που περιλαμβάνει βιβλίο δραστηριοτήτων, εκπαιδευτική ταινία σε μορφή DVD και ένα διαδραστικό χάρτη – αφίσα. http://www.actionaid.gr/kontrastoreuma
Πρόγραμμα που εφαρμόστηκε πιλοτικά το σχολικό έτος 2009 – 2010 σε πέντε χώρες της Ευρώπης (Ελλάδα, Τσεχία, Εσθονία, Ρουμανία και Ιρλανδία), δίνοντας σε 7.500 μαθητές την δυνατότητα, να εμβαθύνουν στο κείμενο του Ευρωπαϊκού Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων (μέσω της μεθόδου των νοητικών χαρτών). http://ideomosaiko.blogspot.com/
- Η Ενέργεια και εμείς (CD), ΥΠ.Ε.Π.Θ. – Διεπιστημονικό Ινστιτούτο Περιβαλλοντικών Ερευνών, (1999) (ΕΠΕΑΕΚ).
- S.O.S Ενέργεια (CD), ΥΠ.Ε.Π.Θ., Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη (ΕΠΕΑΕΚ).
- Πατσέας, Κ., Ενέργεια- Περιβάλλον- Ανάπτυξη, Ελληνικά Γράμματα. (ΕΠΕΑΕΚ).
- Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Σ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Τ., Φραντζή Α., Ψαλλιδάς Β. (2002). Οικολογικά σχολεία, εκπαιδευτικό υλικό για το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης "Eco-Schools" (Θεματική ενότητα: Ενέργεια). Αθήνα, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
- Φλογαΐτη, Ε. & Βασάλα, Π. (επιμ.) (1999).Το Ενεργειακό Ζήτημα. Εκπαιδευτικό υλικό για το Γυμνάσιο και το Λύκειο, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.
- Το κλίμα είναι στο χέρι σου, WWF Ελλάς, (CD).
- Οικολογικά Σχολεία – Μια πρόταση για αειφόρο σχολείο, θεματική ενότητα Ενέργεια. Υλικό που έχει συγγραφεί το 2000 μετά από σχετική προκήρυξη του ΥΠΕΠθ. Φορέας του έργου: Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φυσικής – ΕΕΠΦ. Υπεύθυνος του έργου Κ. Καρτάλης, επίκουρος καθηγητής. Συγγραφείς: Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Στ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Π, Ψαλλιδάς Β. Περιλαμβάνει; α) Δραστηριότητες για το μαθητή, και β) Εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό.
- Ανανεώσιμες – Ήπιες πηγές ενέργειας, Προγράμμα Ανοικτών Περιβαλλοντικών Τάξεων «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», διαθέσιμο στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΒΜΘ (e-yliko.gr). (http://www.e-yliko.gr/htmls/perivallon/kallisto_files_/ananeos_piges_energ.pdf)
- Ενέργεια και Περιβάλλον, (2000), ΚΠΕ Καστοριάς, διαθέσιμο στον ιστότοπο του ΚΠΕ. (http://kpe-kastor.kas.sch.gr/energy1/index.html)
- Βασικά στοιχεία ενέργειας, στην ιστοσελίδα του ΚΑΠΕ. (http://www.energolab.gr/index.asp?c=1)
- Καλκάνης, Γ., (1997), Η Ενέργεια και οι Πηγές της: Τι, Πώς, Γιατί. Βιβλίο ΙΙ, για το Δάσκαλο, στον Ιστότοπο του ΚΑΠΕ. (http://www.cres.gr/kape/education/energeia/I%20Energeia%20kai%20oi%20Piges%20tis-%20Vivlio%202%20.pdf)
- Καλκάνης, Γ., (1997), Η Ενέργεια και οι Πηγές της: Τι, Πώς, Γιατί. Βιβλίο Ι, για το Μαθητή, στον Ιστότοπο του ΚΑΠΕ. (http://www.cres.gr/kape/education/energeia/I%20Energeia%20kai%20oi%20Piges%20tis-%20Vivlio%201%20.pdf)
- Εγχειρίδιο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για μαθητές Γυμνασίου, στον ιστότοπο του ΚΑΠΕ. (http://www.cres.gr/kape/education/students_guide.pdf)
- Οι βροχοποιοί, έκδοση που επιμελείται το ΚΑΠΕ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου "Kids4Future". Περιέχει δραστηριότητες για παιδιά μέσω του σχολείου, του διαδικτύου, της τηλεόρασης και διαφόρων εκδηλώσεων. (http://www.vrohopoioi.gr/)
- Η εργαλειοθήκη της Ενεργού Μάθησης, περιλαμβάνει προτάσεις για διασκεδαστικές σχολικές δραστηριότητες που βασίζονται στην παιδαγωγική αρχή της Ενεργού Μάθησης με θέμα την ενέργεια. (http://www.teachers4energy.eu/)
- α) Ενέργεια, β) Κλιματική Αλλαγή, Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας – Υλικό που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ Γ’ ΚΠΣ με τίτλο: «Δημιουργία Ηλεκτρονικού Εκπαιδευτικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης».
- Κλιματικές Αλλαγές, Κατανάλωση και Αειφορία, στον ιστότοπο της WWF Ελλάς, (14 Αρχεία PDF). (http://www.wwf.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=168&Itemid=176)
- Σχολεία για το κλίμα, στον ιστότοπο της WWF Ελλάς (22 Αρχεία PDF) (Περιγραφή προγράμματος βήμα-βήμα). http://www.wwf.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=168&Itemid=176 (http://www.wwf.gr/images/pdfs/pe/sxoleiagiatoklima_perigrafi.pdf)
- Κλιματικό χάος, Ενημερωτικό υλικό για εκπαιδευτικούς, στον ιστότοπο της WWF Ελλάς (Αρχείο PDF). (http://www.wwf.gr/images/pdfs/pe/climatechaos.pdf)
- Η παρουσίαση της εκστρατείας "Το κλίμα είναι στο χέρι σου", στον ιστότοπο της WWF - Ελλάς. (http://climate.wwf.gr/climate-change/)
- Επιδαπέδιο παιχνίδι για την κλιματική αλλαγή, στον ιστότοπο της WWF Ελλάς (Αρχείο PDF).(http://www.wwf.gr/images/pdfs/pe/EpidapedioKanones.pdf)
- Δράση για το Κλίμα (Climate action), στον ιστότοπο του Δικτύου "ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS".(http://www.climateaction.gr/)
- Ένα κουτί γεμάτο νερό, (1997), Καλειδοσκόπιο (ΕΠΕΑΕΚ).
- Τρικαλίτη Α. & Παλαιοπούλου - Σταθοπούλου Ρ., (1999), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για Βιώσιμες Πόλεις, Θεματική ενότητα: Το νερό στην πόλη, Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Αθήνα (ΕΠΕΑΕΚ).
- Καλαϊτζίδης, Δ., Ψαλλιδάς, Β., (1999), Το ποτάμι, Εγχειρίδιο Παιδαγωγικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα (ΕΠΕΑΕΚ).
- Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Σ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Τ., Φραντζή Α., Ψαλλιδάς Β. (2002), "Οικολογικά σχολεία, εκπαιδευτικό υλικό για το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης" Eco-Schools, Θεματική ενότητα: Νερό, Αθήνα, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
- Φλογαΐτη, Ευγ., (επιστ. επιμ., 1995), Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο, ΥΠ.Ε.Π.Θ., WWF. (ΕΠΕΑΕΚ). Θεματικές ενότητες: Νερό, Επιφανειακά νερά (Υγρότοποι – ποτάμια – λίμνες), Θάλασσα, διαθέσιμα στην Πύλη Παιδαγωγικού υλικού.
(Νερό: http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=54
Επιφανειακά νερά: http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=58
Θάλασσα: http://www.env-edu.gr/ViewUnit.aspx?id=55) - Εξερευνώντας το Περιβάλλον της Ευρώπης, ΥΠΕΠΘ - WWF, Θεματική ενότητα:. "Νερό και Ποτάμια", στην Πύλη Παιδ. Υλικού (ΕΠΕΑΕΚ). (http://www.env-edu.gr/documents/files/EkpYliko/eksereynontasPE/water-rivers.pdf)
- Οικολογικά Σχολεία – Μια πρόταση για αειφόρο σχολείο, θεματική ενότητα: Νερό. Υλικό που έχει συγγραφεί το 2000 μετά από σχετική προκήρυξη του ΥΠΕΠθ. Φορέας του έργου: Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φυσικής – ΕΕΠΦ. Υπεύθυνος του έργου Κ. Καρτάλης, επίκουρος καθηγητής. Συγγραφείς: Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Στ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Π, Ψαλλιδάς Β. Περιλαμβάνει: Α) Δραστηριότητες για το μαθητή, και Β) Εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό.
- Υδατικά οικοσυστήματα (ποτάμια) και υδατικά οικοσυστήματα (λιμναία, θαλάσσια), Προγράμματα Ανοικτών Περιβαλλοντικών Τάξεων «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», διαθέσιμο στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΒΜΘ (e-yliko.gr). (http://www.e-yliko.gr/htmls/perivallon/kallisto.aspx)
- Καλαϊτζίδης, Δ., Παπαθανασίου, Δ., Καρυδά, Ε., Σπύρου, Ε., Κατσάφαρου, Τ., Βαλάτα, Χ., (2008), Συνειδητοποίηση, Ευαισθητοποίηση, Δράση για την Αειφορία: Παιδαγωγικό υλικό περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Αθήνα, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Περιλαμβάνει θεωρητικό μέρος για την ΠΕ και φύλλα εργασίας για οικοτουρισμό, δάσος, νερό: θάλασσα, υγρότοπο, ποτάμι, πόσιμο νερό. Διαθέσιμο στον ιστότοπο του προγράμματος Protecto (http://www.protecto.gr/PaidagIliko.html).
- Σκούλος, Μ., (επιμ), (2003), Το νερό στη Μεσόγειο, MIO ECSDE, στον ιστότοπο της MIO ECSDE, με δωρεάν εγγραφή μέλους.(http://www.medies.net/staticpages/index.php?page=water-gr)
- Εξοικονόμηση νερού, (Watersave), Δίκτυο "Μεσόγειος SOS", στον ιστότοπο του δικτύου. (http://www.watersave.gr/)
- Παρέα με το Σταγονούλη, Εταιρεία Ύδρευσης και Αποχέτευσης Πρωτεύουσας (ΕΥΔΑΠ). (http://www.eydap.gr/media/Stagonoulis/stagonoulispopup/index_gr.htm)
- Περιβάλλον για Ευρωπαίους νεαρής ηλικίας, Νερό: ένας ανεκτίμητος πόρος. Στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.(http://ec.europa.eu/environment/youth/water/water_el.html)
- Βασάλα, Π., (2006), Κεφαλονιά – Υγρότοποι: Προγράμματα & Δραστηριότητες Π.Ε. Έκδοση ΤΕΔΚ Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού. (http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=38)
- Οι δρόμοι του νερού - Η λίμνη της Καστοριάς, (2001), στον ιστότοπο του ΚΠΕ Καστοριάς. (http://kpe-kastor.kas.sch.gr/the_lake/)
- Ανακαλύπτοντας τα μυστικά της Λίμνης Βιστωνίδας, ΚΠΕ Βιστωνίδας. Περιλαμβάνει έντυπο πληροφοριακό για τη λίμνη και τετράδιο του μαθητή με δραστηριότητες. Διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού υλικού. (http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=67)
- Όταν το νερό αγκάλιασε την πέτρα, (2009), ΚΠΕ Ανωγείων. Διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού. (http://www.env-edu.gr/ViewPack.aspx?id=63)
- Θησαυρός από σκουπίδια, (Η ανακύκλωση είναι διασκέδαση), (1999), Ερευνητές, Αθήνα (ΕΠΕΑΕΚ).
- Τρικαλίτη Α. & Παλαιοπούλου - Σταθοπούλου Ρ., (1999), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για Βιώσιμες Πόλεις, Θεματική ενότητα: «Μετακινήσεις, μεταφορές, ηχορύπανση, πόλη και Απορρίμματα», Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Αθήνα (ΕΠΕΑΕΚ).
- Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Σ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Τ., Φραντζή Α., Ψαλλιδάς Β. (2002), «Οικολογικά σχολεία, εκπαιδευτικό υλικό για το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Eco-Schools», Θεματική ενότητα: Απορρίμματα, Αθήνα, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
- Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς – Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, «Απορίες για τα απορρίμματα», έκδοση της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, Αθήνα 1994.
- Εξερευνώντας τι είναι κατανάλωση, 2001. Υλικό που εκδόθηκε για τις ανάγκες του προγράμματος «Εκπαίδευση Καταναλωτή – Δίκτυο 2000: Νότιες Ευρωπαϊκές Χώρες». Την ευθύνη για την ελληνική έκδοση είχε η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.
- Φύση χωρίς σκουπίδια – Προτάσεις για Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες και Δράσεις Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης, (2003), Αθήνα, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
- Οικολογικά Σχολεία – Μια πρόταση για αειφόρο σχολείο, θεματική ενότητα: Απορρίμματα. Υλικό που έχει συγγραφεί το 2000 μετά από σχετική προκήρυξη του ΥΠΕΠθ. Φορέας του έργου: Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φυσικής – ΕΕΠΦ. Υπεύθυνος του έργου Κ. Καρτάλης, επίκουρος καθηγητής. Συγγραφείς: Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Στ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Π, Ψαλλιδάς Β. Περιλαμβάνει; Α) Δραστηριότητες για το μαθητή, και Β) Εγχειρίδιο για τον εκπαιδευτικό.
- Τα απορρίμματα στη Ζωή μας, MEdIES (Μεσογειακή Πρωτοβουλία για το Περιβάλλον και την Αειφορία), στον ιστότοπο των MEdIES, με δωρεάν εγγραφή μέλους.(http://www.medies.net/staticpages/index.php?page=aporrimata)
- Γαβριλάκης, Κ., (2000), Απορρίμματα - Προβλήματα και η αντιμετώπισή τους: Οδηγός Εκπαιδευτικών. Αθήνα, ΥΠ.Ε.Π.Θ.
- Περιβάλλον για Ευρωπαίους νεαρής ηλικίας, "Σκουπίδια: ένα αυξανόμενο πρόβλημα". Στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. (http://ec.europa.eu/environment/youth/waste/waste_el.html)
- Οδηγός. Εγχειρίδιο για την υπεύθυνη κατανάλωση, UNESCO – UNEP, στον ιστότοπο των MEdIES, με δωρεάν εγγραφή μέλους. Αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο η Υπεύθυνη Κατανάλωση συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής, την αποτελεσματική χρήση πόρων (ανθρώπινων και φυσικών), τη μείωση των απορριμμάτων, καθώς και με διάφορα ηθικά ζητήματα, όπως την παιδική εργασία, την κακομεταχείριση των ζώων, το δίκαιο εμπόριο και την ισότητα.(http://www.medies.net/staticpages/index.php?page=youthxchangeguidegre)
- «Απορρίμματα: Τα χρήσιμα…άχρηστα», στον Ιστότοπο του ΚΠΕ Έδεσσας. (http://kpe-edess.pel.sch.gr/)
- Διαχείριση αποβλήτων – απορριμμάτων, Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας – Υλικό που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ Γ’ ΚΠΣ με τίτλο: «Δημιουργία Ηλεκτρονικού Εκπαιδευτικού Υλικού Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης».
- Ανακύκλωση, ανακύκλωση, (2009), ΥΠΕΠΘ/Δνση ΣΕΠΕΔ/Τμήμα Α.Υ. & Π.Α. - ΚΠΕ Σουφλίου, διαθέσιμο στον ιστότοπο του ΚΠΕ. (http://www.kpesoufliou.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_details&gid=61)
- Γκλιάος, Κ., (2004), Οδηγός Κομποστοποίησης: Πώς να βελτιώσουμε το έδαφος ανακυκλώνοντας οργανικά απορρίμματα, Πολύγυρος Χαλκιδικής, Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Χαλικιδικής/Υπεύθυνος Π.Ε. (http://dipe.pie.sch.gr/ypperpi/ekpaideytiko_yliko/gliaos_kostas_combost.pdf)
- Ε-Cons Network (2006), Αγωγή του καταναλωτή στη σχολική τάξη – Βασικός Οδηγός, Υλικό που παρήχθη στα πλαίσια του δικτύου E-CONS (Επιμ. Γ. Παυλικάκης), Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.
- Καταναλώνω υπεύθυνα – Προστατεύω την υγεία μου και το περιβάλλον, (2008), Οδηγός Πράσινης κατανάλωσης, Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ, Αθήνα, Διαθέσιμο στον ιστότοπο της ΕΚΠΟΙΖΩ. (http://www.ekpizo.gr/showdownne08a.pdf?id=110&t=1&arid=12)
- Μαθαίνω για τα δάση, (1996), Αθήνα, Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
- Εξερευνώντας το Περιβάλλον της Ευρώπης, ΥΠΕΠΘ - WWF, Θεματική ενότητα «Δάση», στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού (ΕΠΕΑΕΚ). (http://www.env-edu.gr/documents/files/EkpYliko/eksereynontasPE/forrests.pdf)
- Φλογαΐτη, Ευγ., (επιστ. επιμ., 1995), Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο, ΥΠ.Ε.Π.Θ., WWF. Θεματικές Ενότητητες: «Δάσος» και «Απειλούμενα είδη» στην Πύλη Παιδαγωγικού υλικού (ΕΠΕΑΕΚ).
- Τα δάση γύρω απ’ τη Μεσόγειο της WWF Ελλάς (Εισαγωγή, Δραστηριότητες, Τετράδιο δραστηριοτήτων).
- Το Μέλλον των Δασών της WWF Ελλάς, στον ιστότοπο της WWF.
- Δασικά Οικοσυστήματα, Πρόγραμμα Ανοικτών Περιβαλλοντικών Τάξεων «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», διαθέσιμο στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΒΜΘ (e-yliko.gr).
- Καλαϊτζίδης, Δ., Παπαθανασίου, Δ., Καρυδά, Ε., Σπύρου, Ε., Κατσάφαρου, Τ., Βαλάτα, Χ., (2008), Συνειδητοποίηση… Ευαισθητοποίηση… Δράση για την Αειφορία: Παιδαγωγικό υλικό περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Αθήνα, Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Περιλαμβάνει θεωρητικό μέρος για την Π.Ε. και φύλλα εργασίας για οικοτουρισμό, δάσος, νερό: θάλασσα, υγρότοπο, ποτάμι, πόσιμο νερό. Διαθέσιμο στον ιστότοπο του προγράμματος Protecto. http://www.protecto.gr/PaidagIliko.html
- Πάρνηθα: Γνωρίζω, Συμμετέχω, Προστατεύω (Οι Προστατευόμενες Περιοχές της Ελλάδας και το Παράδειγμα του Εθνικού Δρυμού Πάρνηθας), της WWF Ελλάς, στον ιστότοπο της WWF (9 Αρχεία PDF).
- Παρατήρηση δασών (Forestwatch), της WWF Ελλάς, Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού & Ερωτηματολόγιο διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού.
- Σκούλλος Μ. (επιμ.), (2008), Αλάμπεη Α., Κουρούτος Β., Μαλωτίδη Β., Μαντζάρα Μ., Ψαλλιδάς Β. (συγγραφή), Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη σε Προστατευόμενες Περιοχές: Επιμορφωτικό υλικό, Αθήνα, Έκδοση MIO-ECSDE. Διαθέσιμο στο http://www.mio-ecsde.org/epeaek09/index.html
- Εκπαίδευση ζωής στα καμένα (παρουσίαση Powerpoint), ΚΠΕ Ακράτας, στον ιστότοπο του ΚΠΕ.
- Το δάσος - Το περιαστικό πράσινο, (1997) ΚΠΕ Αργυρούπολης, στον ιστότοπο του ΚΠΕ.
- Δασικές Πυρκαγιές, (1999), ΚΠΕ Αργυρούπολης, στον ιστότοπο του ΚΠΕ.
- Το δάσος, ΚΠΕ Καστοριάς, στον ιστότοπο του ΚΠΕ.
- Το δάσος, ο Άγνωστος Ευεργέτης, Ελληνική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Ενημέρωσης και Εκπαίδευσης). Διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού για την Π.Ε.
- Δάσος: Γνώση και δράση, Φύλλα εργασίας για το δάσος, Η αξία του δάσους, εκδόσεις του ΚΠΕ Μουζακίου, διαθέσιμες στον ιστότοπο του ΚΠΕ. http://www.kpem.gr/
- Βασάλα, Π., (2009), Εθνικός Δρυμός Αίνου – Κεφαλονιά, Έκδοση ΤΕΔΚ Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού.
- Επιδαπέδιο παιχνίδι για το δάσος, στον ιστότοπο της WWF Ελλάς (Αρχείο PDF).
- Έδαφος – Ένας ολόκληρος κόσμος, (2005), Αθήνα , Καλειδοσκόπιο. Περιέχει βιβλία, δραστηριότητες, DVD, σπόρους κ.ά.
- Φλογαΐτη, Ευγ., (επιστ. επιμ., 1995), Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στο δημοτικό σχολείο, ΥΠ.Ε.Π.Θ., WWF., Θεματικές ενότητες:
α) Έδαφος
β) Αγροοικοσυστήματα, διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού υλικού. - Γεωργία και Περιβάλλον (Καταιγισμός ιδεών με υπερσυνδέσεις για δραστηριότητες από το εκπαιδευτικό υλικό "Η Π.Ε. στο δημοτικό σχολείο", διαθέσιμο στον ιστότοπο της WWF Ελλάς (http://www.wwf.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=168&Itemid=176)
- Έδαφος – Διάβρωση – Ερημοποίηση – Ρύπανση, Πρόγραμμα Ανοικτών Περιβαλλοντικών Τάξεων «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», διαθέσιμο στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΒΜΘ (e-yliko.gr) (http://www.e-yliko.gr/htmls/perivallon/kallisto_files_/edafos.pdf)
- Αγροτικές περιοχές - Βιολογικές καλλιέργειες - Παραδοσιακά επαγγέλματα και παραδοσιακές τέχνες. Πρόγραμμα Ανοικτών Περιβαλλοντικών Τάξεων «ΚΑΛΛΙΣΤΩ», διαθέσιμο στην Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΒΜΘ (e-yliko.gr) (http://www.e-yliko.gr/htmls/perivallon/kallisto_files_/Biol_kal.pdf)
- Διατροφή, Τρόπος Ζωής και Οικολογικό Αποτύπωμα, στον ιστότοπο της WWF (16 Αρχεία PDF). (http://www.wwf.gr/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=168&Itemid=176)
- Βιολογικές καλλιέργειες: Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου (Διαδικτυακή εφαρμογή διαθέσιμη στην Πύλη Παιδ. Υλικού), για μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου.(http://www.env-edu.gr/packs/BiologicalAgriculture/index0.htm)
- Πείνα στον κόσμο, (2008), Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αιγαίου (Διαδικτυακή εφαρμογή διαθέσιμη στην Πύλη Παιδ. Υλικού). (http://www.env-edu.gr/packs/peinastonkosmo/1_genika%20stoixeia.html)
- Το βαλιτσάκι της ελιάς, ΚΠΕ Καλαμάτας, διαθέσιμο στον ιστότοπο του ΚΠΕ. (http://www.kpe-kalamatas.gr/gr_pages/newimages/valitsaki.pdf)
- Το Ελαιόλαδο: Μια εκπαιδευτική προσέγγιση, (2007), ΚΠΕ Μακρινίτσας, διαθέσιμο στον ιστότοπο του ΚΠΕ. (http://kpe-makrin.mag.sch.gr/ELAIOLADO.pdf)
- Λίγα λόγια για τη διατροφή μας, Παρουσίαση (Power Point), διαθέσιμη στον ιστότοπο της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ (http://www.ekpizo.gr/el/programmes/211/index.html)
-
Μάναλης Π., Πλατανιστιώτη Σ., Σκαμπαρδώνης Στ., Στεφανόπουλος Ν., Τσελεκτσίδου Τ., Φραντζή Α,. Βαβούρη Α., 2005, Στην αυλή των Οικολογικών Σχολείων … σαν το σπίτι μας!, ΕΕΠΦ, Αθήνα.
-
Ταμουτσέλη, Κ., (επιστ. επιμ., 2000), Υπαίθριος σχολικός χώρος, Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπ/σης Β΄ Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Θεσσαλονίκης, διαθέσιμο στην Πύλη Παιδαγωγικού Υλικού. (http://www.env-edu.gr/Documents/Sxoliki%20avli.pdf)
-
Πρασινίζοντας τις αυλές των σχολείων, (1999), στον ιστότοπο της WWF Ελλάς. (http://www.wwf.gr/imag%20es/pdfs/pe/prasinizontasavles.pdf)