ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΙΚΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΚΛΑΔΩΝ ΠΕ05 ΚΑΙ ΠΕ06 ΠΕΙΡΑΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ «ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ» ΤΗΝ ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ 2024-25
Υλοποίηση του επιμορφωτικού προγράμματος μικτής μάθησης εκπ/κών κλάδων ΠΕ05 και ΠΕ06 Πειραιά
με θέμα «Γλώσσα και Πολιτισμός μέσα από την Ψηφιακή Αφήγηση» την τρέχουσα σχολική χρονιά 2024-25.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα αποτέλεσε δημιουργική συνέργεια εκπαιδευτικών ξένων γλωσσών
και διεξάχθηκε επιτυχώς με την ευγενική υποστήριξη της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Πειραιά.
Την τρέχουσα σχολική χρονιά 2024-25, υλοποιήθηκε στον Πειραιά το επιμορφωτικό πρόγραμμα μικτής μάθησης με θέμα «Γλώσσα και Πολιτισμός μέσα από την Ψηφιακή Αφήγηση», το οποίο έχει σχεδιαστεί από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης κλάδου ΠΕ06 1ης θέσης Πειραιά, Μαριάνθη Κοταδάκη, και συνδιοργανώθηκε με τη συνεργασία της Συμβούλου Εκπαίδευσης κλάδου ΠΕ05 Γ ́ Αθήνας και Πειραιά, Λήδας Μαυρίδου. Σκοπός του προγράμματος ήταν η εμπειρική εξοικείωση των εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ05 (Γαλλικής γλώσσας) και ΠΕ06 (Αγγλικής γλώσσας) Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης στην έννοια, τη διαδικασία και τη δυναμική της Ψηφιακής Αφήγησης ως μέσο σύγχρονης γλωσσικής και διαπολιτισμικής ανάπτυξης. Βιώνοντας ως κοινότητα μάθησης τη στρατηγική διαδικασία της δημιουργίας μιας ψηφιακής ιστορίας, οι εκπαιδευτικοί ξένων γλωσσών είχαν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν ενεργητικά τα οφέλη αυτής της πρωτοπόρου προσέγγισης στο διδακτικό τους έργο.
Η ψηφιακή αφήγηση, δηλαδή η παραγωγή αφηγηματικού λόγου εμπλουτισμένου με ψηφιακά μέσα και εργαλεία, θεωρείται η πιο σύγχρονη μορφή γλωσσικής και πολιτισμικής έκφρασης, η οποία προϋποθέτει την αξιοποίηση σύγχρονων γραμματισμών και δεξιοτήτων, ( γλωσσικός, ο ψηφιακός και διαμεσικός γραμματισμός, ήπιες δεξιότητες (soft skills), κ.ά.)και η ένταξή της στη διδακτική πρακτική μπορεί να συμβάλλει πολυδιάστατα στη γλωσσική, κοινωνική, ψηφιακή και ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα διαρθρώθηκε 8 θεματικές ενότητες στην νέα πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης moodle του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (https://e-learningnew.sch.gr), διήρκεσε 12 εβδομάδες (Δεκέμβριος 2024 – Μάρτιος 2025) και στη διάρκειά του υλοποιήθηκαν 4 σύγχρονες εξ αποστάσεως συναντήσεις σε εικονική αίθουσα της πλατφόρμας Webex. Οι συμμετέχοντες μελετούσαν εξ αποστάσεως το επιμορφωτικό υλικό, εκπονούσαν διαδικτυακά δραστηριότητες ανά ενότητα, και αλληλεπιδρούσαν σε ποικίλα ψηφιακά περιβάλλοντα για να διαπραγματευτούν συνεργατικά απορίες και να διαμοιράσουν εμπειρίες και μαθησιακά προϊόντα.
Σύμφωνα με τη δομή του προγράμματος, οι εκπαιδευτικοί: α) εμπνεύστηκαν μια ιστορία με έναυσμα τον πολιτισμό της διδακτικής τους ιδιότητας, β) εξοικειώθηκαν με ψηφιακά εργαλεία ψηφιακής αφήγησης (επεξεργασία εικόνας και ήχου, διαδραστικά ψηφιακά βιβλία, παρουσιάσεις, comics, video, animation, εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης), γ) αποτύπωσαν το αφηγηματικό τους κείμενο σε εικονογραφημένο σενάριο (storyboard), δ) δημιούργησαν μια ψηφιακή ιστορία επενδύοντάς αξιοποιώντας ψηφιακά μέσα και περιβάλλοντα και ε) σχεδίασαν διδακτικά σενάρια και σχέδια διδασκαλίας με επίκεντρο την ψηφιακή αφήγηση. Οι ψηφιακές ιστορίες των εκπαιδευτικών εκπροσωπούν διαφορετικά ψηφιακά κιεμενικά είδη και πραγματεύονται αισθαντικά ποικίλα θέματα (έρωτας, τέχνη, πολιτισμός, ιστορία, φιλία, διαφορετικότητα, εκφοβισμός, ανθεκτικότητα, μυστήριο, κ.ά.) μεταδίδοντας με τη μοναδική γλωσσική και ψηφιακή ικανότητα του δημιουργού συμβολισμούς και μηνύματα. Συνολικά, τις διαδικασίες του προγράμματος ολοκλήρωσαν με επιτυχία 21 εκπαιδευτικοί από τους οποίους οι 12 ήταν κλάδου ΠΕ06 και οι 9 κλάδου ΠΕ05.
Το επιμορφωτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στον Πειραιά και το σχολικό έτος 2023-24 με συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς κλάδων ΠΕ02 (φιλολόγων) και ΠΕ06 (Αγγλικής γλώσσας) με τη συνεργασία της Συμβούλου Εκπαίδευσης 2ης Θέσης ΣΕ Φιλολόγων Πειραιά, Αικατερίνης Τζάμου, ενώ έχει υλοποιηθεί σε αρκετές περιφέρειες της χώρας τα έτη 2015-2018, καθώς και στο πλαίσιο της πρακτικής φοιτητών του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΕΚΠΑ.
Για τις ανάγκες του προγράμματος, έχει δημιουργηθεί στοχώρος στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, όπου δίνεται πρόσβαση στα μαθησιακά προϊόντα των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών ανά επιμορφωτική διοργάνωση.
Χρήσιμοι σύνδεσμοι
- Ιστοχώρος Ψηφιακής Αφήγησης ΠΣΔ: https://blogs.sch.gr/kotadaki/psifiaki-afigisi- ekp-koi-pe05-kai-pe06-peiraia-2024-25
- Οδηγός του προγράμματος: https://drive.google.com/file/d/1i3mFPoI3wPXH6vH9YW68P2hR8XcEaKRI/view
ΓΙΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ